Stewiarnia - Słodko i zdrowo. Naturalnie bez cukru.

Opadasz z sił jesienią? 5 wskazówek, jak odzyskać energię


Gdy jesienna aura pozbawia nastroju i sił, trzeba podjąć odpowiednie kroki, by temu przeciwdziałać i chłodną część roku spędzić w dobrym humorze i zdrowiu. Tylko jak to zrobić? Dietę i aktywność fizyczną warto dobrać do indywidualnych potrzeb organizmu.

1. Regularne i zbilansowane posiłki

Organizm przetwarza węglowodany w glukozę, która pełni ważną rolę w procesie dostarczania energii. Jedząc posiłki rzadko, z długimi przerwami i pochłaniając w głodzie zbyt duże, porcje, zaburza się równowagę energetyczną organizmu. Glukoza wykorzystywana jest przez komórki do wytworzenia adenozynotrójfosforanu (ATP). Odpowiada on za dostarczanie organizmowi energii i jej magazynowanie. Energia ta jest niezbędna do prawidłowej pracy mózgu, mięśni i pozostałych komórek ciała. Gdy poziom cukru we krwi spada, komórki nie mają materiału do wyprodukowania ATP. To powoduje zmęczenie, głód, rozdrażnienie i trudności w koncentracji. Jak wtedy sobie pomóc? Dostarczając organizmowi regularnie zbilansowane posiłki. Gdy nie ma możliwości zjedzenia pełnowartościowego dania, dobrze mieć przy sobie wartościową przekąskę – bogatą w złożone węglowodany, proteiny i zdrowe tłuszcze, jak np. batony proteinowe Trek marki Nākd.

2. Dieta dobrana do potrzeb organizmu

Rozpoczynanie diety bez przygotowania często przynosi więcej szkody niż pożytku. Świetnym punktem wyjścia jest piramida zdrowego odżywiania, ale trzeba wziąć pod uwagę indywidualne cechy organizmu. Warto przeprowadzić badania m.in. na alergeny czy poziom hormonów we krwi. Pewne produkty, np. warzywa i owoce, które zdrowym ludziom służą, osobom z problemami hormonalnymi mogą zaszkodzić, wprowadzając w huśtawkę hormonalną. Zła kondycja jest często efektem nieprawidłowo dobranej diety. Po przeprowadzeniu badania, warto wyniki skonsultować z lekarzem, a skonstruowanie jadłospisu powierzyć dietetykowi, który ustawi dietę pod potrzeby organizmu.

3. Eliminowanie złych cukrów

Cukier to nie tylko sacharoza. Ukrywa się on pod wieloma nazwami, np. glukoza, syrop glukozowo-frutozowy. Zmiana diety na lepszą wymaga eliminacji szkodliwych cukrów prostych, które powodują chwilowy zastrzyk energii, by po chwili przynieść znaczny jej spadek. Produkty zawierające cukry proste to m.in. słodycze, jasne pieczywo, słodzone napoje. Coraz częściej uwagę zwraca się na indeks glikemiczny produktów – im jest wyższy, tym spożycie posiłku staje się bardziej ryzykowne, bo zdestabilizuje on poziom cukru we krwi. Dlatego cukry lepiej zastąpić zdrowym zamiennikiem – np. czując potrzebę zjedzenia czekolady, lepiej wybrać tę, która słodzona jest stewią. Ciekawostka: tagatoza, choć z chemicznego punktu widzenia jest cukrem prostym, ma niski indeks glikemiczny, 3 razy mniej kalorii niż cukier i nie spowoduje wyrzutu insuliny, więc można ją bezpiecznie stosować w diecie eliminującej cukry.

4. Ćwiczenia + dieta = duet idealny

W powszechnej opinii ludzie uprawiający sport należą do tych, którym nie brakuje energii. Wysiłek fizyczny poprawia wydolność organizmu, wzmacnia mięśnie i wiążę się z produkcją endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Warto pamiętać, że kluczem do czerpania energii jest dieta, która pozwoli organizmowi przetworzyć składniki i użyć ich m.in. do budowy mięśni. Inne są potrzeby osób, które wybierają pilates czy zumbę, a inne trenujących crossfit. Prowadząc aktywny fizycznie tryb życia, trzeba pamiętać o utrzymaniu bilansu energetycznego. Kluczem do jego utrzymania jest menu zawierające odpowiednio dobrane proporcje białka, wartościowych tłuszczy i węglowodanów, które zapewnią wystarczającą ilość energii, adekwatną do zapotrzebowania energetycznego organizmu.

5. Warzywa miksuj z fantazją

Złe warzywa nie istnieją! Ważne jest jednak, by ich dobór był różnorodny, a one posiadały wiele witamin i pozostałych potrzebych składników odżywczych. Warto korzystać z sezonowości warzyw, a dobierając je, zwracać uwagę na to, co się w nich kryje. Np. szpinak, oprócz witamin i minerałów, dostarczy wapnia i magnezu, fasola uzupełni dietę o białko, żelazo, witaminy z grupy B, a zawarty w niej błonnik da uczucie sytości. Natomiast awokado dostarczy zdrową porcję białka, tłuszczy i węglowodanów. Warzywa warto miksować, dodawać do nich przyprawy, zioła i orzechy, by potrawy prócz energetycznego kopa wpływały pozytywnie na trawienie i dobre samopoczucie.





Zdrowe zamienniki cukru, których możesz użyć do stworzenia pysznych i wartościowych odżywczo potraw, a także pożywne przekąski bogate w witaminy i mikroelementy, znajdziesz na Stewiarnia.pl.
Informujemy, że na swoich stronach internetowych stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka), które wykorzystywane są wyłącznie do celów statystycznych
oraz na potrzeby dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Ustawienia dotyczące przechowywania plików cookies możecie Państwo dowolnie modyfikować w swojej przeglądarce internetowej.