Stewiarnia - Słodko i zdrowo. Naturalnie bez cukru.

Jak zatrzymać epidemię otyłości? Zacznij od siebie!


Wyniki badań nad otyłością są alarmujące – problem ten zatacza coraz szersze kręgi, również sięgając najmłodszych. Pora stawić mu czoła – przedstawiamy sposoby na walkę z nadmiarowymi kilogramami.


Wyniki badań brytyjskich naukowców przytoczone w cenionym medycznym tygodniku „The Lancet” pokazują, że od połowy lat 70. XX w. do dziś liczba otyłych ludzi na świecie wzrosła sześciokrotnie – do 641 mln. Te dane skłaniają do zrobienia rachunku sumienia i zastanowienia się, czy dieta, którą stosujemy, jest zdrowa i nie prowadzi do nadwagi i otyłości.

1. Wyeliminuj biały cukier, wyrzuć złe tłuszcze

Cukier i tłuszcz to główni przeciwnicy w walce o zdrowie i szczupłą sylwetkę. Skrywają się często w miejscach, o które mało kto je podejrzewa: w keczupie, sosach do mięs, fit płatkach śniadaniowych, tzw. zdrowych przekąskach, pieczywie. Zanim kupisz produkt, przyjrzyj się, jaki ma skład. Nie trzeba rezygnować z ulubionych smaków, pod warunkiem, że wybiera się świadomie, czyta etykiety. Przekąski słodzone zdrowymi substancjami naturalnego pochodzenia, np. ciasteczka słodzone tagatozą czy stewią nie odbiorą smakołykom słodyczy, za to ujmą niepotrzebnych kalorii i zmniejszą wartość indeksu glikemicznego.

2. Ruszaj się!

U podstaw otyłości często znajdują się siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej. Dlatego bazą nowej piramidy żywienia jest aktywność fizyczna. Zdrowa dieta bez ruchu jest niemożliwa – to dzięki aktywności poprawia się metabolizm, ciało buduje potrzebną masę mięśniową, a mózg i pozostałe narządy dotleniają się. Do utrzymania dobrej kondycji nie trzeba wiele wysiłku – zamiast samochodem spróbuj dojeżdżać do pracy rowerem, częściej spotykaj się z ludźmi na mieście, jednak nie w kawiarniach, ale w parku, na terenach rekreacyjnych.

3. Porzuć złe nawyki

Podjadanie podczas oglądania telewizji, odwiedzanie lodówki w nocy to przyzwyczajenia, które gwarantują szybki przyrost wagi z efektami na lata. Jak się ich pozbyć? Zastępując dobrymi nawykami: oglądając telewizję w pozycji leżącej można wykonywać ćwiczenia, a jeśli już musisz coś chrupać przed tv, zdecyduj się na marchewkę. Natomiast szklanka wody z powodzeniem zajmie miejsce kawałka ciasta czy tosta z serem, które w nocy tylko niepotrzebnie obciążyłyby żołądek.

4. Ustal priorytety

Czy kolejne ciastko naszpikowane cukrem sprawi, że codzienne problemy znikną? Nie! Chwilowy zastrzyk endorfin szybko przestanie działać, a zastąpią go wyrzuty sumienia i chęć sięgnięcia po więcej słodyczy, a co za tym idzie, ryzyko przyrostu masy ciała i zachorowania na cukrzycę wzrasta. Zadaj sobie pytanie o to, co jest ważniejsze: chwilowa przyjemność, czy długotrwale dobre samopoczucie? Dobry wybór to zdrowy wybór.

5. Zainteresuj się zdrowym odżywianiem

Medycyna żywienia to dziedzina, w której bardzo dużo się dzieje. Zmieniają się wytyczne dotyczące zdrowej diety – w tym roku w Polsce została wprowadzona nowa Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej, pojawiają się coraz to nowe, zdrowe zamienniki cukru, takie jak stewia, tagatoza, erytrytol. Szukaj informacji o badaniach dotyczących zdrowej żywności, śledź blogi dietetyczne, szukaj smacznych i zdrowych przepisów. Pamiętaj, że zdrowy tryb życia to również wiedza, która pozwoli ci podejmować dobre decyzje żywieniowe i nie tylko.





Informujemy, że na swoich stronach internetowych stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka), które wykorzystywane są wyłącznie do celów statystycznych
oraz na potrzeby dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Ustawienia dotyczące przechowywania plików cookies możecie Państwo dowolnie modyfikować w swojej przeglądarce internetowej.