Stewiarnia - Słodko i zdrowo. Naturalnie bez cukru.

Czym zastąpić cukier?


To, że cukier jest niezdrowy, wie już każdy. Ale nie każdy wie, czym go zastąpić w codziennej diecie. Zestawiliśmy najpopularniejsze zamienniki cukru na infografice.

Średnio w ciągu roku każdy z nas zużywa 42 kg cukru, czyli ok. 115 g dziennie – to cukier, którym dosładzamy potrawy we własnym zakresie. Do tego należy doliczyć „ukryty cukier”, czyli ten zawarty w kupowanych produktach. I już przekraczamy zalecane spożycie kilkakrotnie. Żeby ograniczyć codzienne spożycie cukru, najłatwiej wyeliminować z diety ten cukier, którego sami używamy. Czym go zastąpić?

Cukier biały
Biały cukier, czyli cukier buraczany, to sacharoza, która w układzie pokarmowym rozkładana jest na fruktozę i glukozę. Określa się go pustymi kaloriami, bo nie dostarcza organizmowi żadnych składników odżywczych oprócz węglowodanów. W 100 g zawiera on aż 405 kcal, ma też wysoki indeks glikemiczny: 68. Jego nadmiar prowadzi do licznych chorób: otyłości, cukrzycy, miażdżycy, chorób serca. Przyczynia się też do powstawania próchnicy.

Stewia
Z liści słodkiej rośliny z Paragwaju pozyskuje się substancje (glikozydy stewiolowe) kilkaset razy słodsze od cukru. Stewia nie jest przyswajalna przez organizm, dlatego w ogóle nie zawiera kalorii. Jest bezpieczna dla diabetyków, nie powoduje otyłości, a dzięki praktycznie zerowemu indeksowi glikemicznemu nie powoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi i nie wywołuje napadów głodu.

Erytrytol
Erytrytol, alkohol cukrowy (nie ma nic wspólnego z alkoholem w potocznym rozumieniu), występuje w owocach, w kukurydzy, winogronach, gruszkach, melonach. Zawiera tylko 20 kcal w 100 g i ma prawie zerowy indeks glikemiczny. Jest natomiast mniej słodki niż sacharoza i dużo droższy w pozyskiwaniu. Często łączony jest ze stewią (glikozydami stewiolowymi), której smak balansuje, dając tym samym produkt dobry produkt w optymalnej cenie. To zestawienie, coraz częściej stosowane w przemyśle spożywczym, stanowi najlepsze rozwiązanie w diecie bezcukrowej.

Ksylitol
Ksylitol, również alkohol cukrowy, pozyskiwany najczęściej z brzozy. Substancję odkryli pod koniec XIX wieku Finowie. Można go pochwalić za niski indeks glikemiczny i powolną przyswajalność przez organizm. Ma też o połowę mniej kalorii niż biały cukier, dlatego jest bezpieczny dla diabetyków. Ze względu na właściwości przeciwbakteryjne jest używany w produkcji gum do żucia czy pasty do zębów.

Cukier trzcinowy
Przez lata zalecany jako zdrowsza alternatywa dla białego cukru. Rzeczywiście zawiera on m.in. żelazo, magnez, potas, wapń, lecz w szczątkowych ilościach. Ma również trochę mniej kalorii, ale za to wyższy od białego cukru indeks glikemiczny. Powoduje tym samym skok poziomu cukru we krwi i w konsekwencji wyrzut insuliny. Szybkie skoki i spadki poziomu cukru zaburzają gospodarkę glukozy i insuliny w organizmie oraz prowadzą do napadów głodu.

Fruktoza
Fruktoza naturalnie występuje w owocach. Jest słodsza od sacharozy i wolniej przyswajana przez organizm, nie powoduje jednak tak uczucia sytości jak glukoza. Fruktoza to cukier prosty i tak jak inne monosacharydy, spożywana w nadmiernych ilościach, prowadzi do nadwagi i otyłości oraz chorób z nimi związanych: cukrzycy, zaburzeń układu krążenia, nadciśnienia tętniczego. WHO zaleca ograniczenie spożywania cukrów prostych do 10 proc. dziennej dawki energii.

Miód
Słodzisz miodem bo jest zdrowszy niż cukier? To dobrze – ma właściwości antybakteryjne, detoksykacyjne i zwiększa odporność organizmu. Jednak jeśli się odchudzasz lub ograniczasz kalorie, odstaw miód. Ma on ponad 300 kcal w 100 g – jego kaloryczność i indeks glikemiczny są porównywalne do cukru trzcinowego. W dodatku w większości (od 60 do nawet 84 proc.) składa się z cukrów prostych, które trzeba ograniczać.



Kliknij w infografikę, żeby powiększyć.
Informujemy, że na swoich stronach internetowych stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka), które wykorzystywane są wyłącznie do celów statystycznych
oraz na potrzeby dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników.
Ustawienia dotyczące przechowywania plików cookies możecie Państwo dowolnie modyfikować w swojej przeglądarce internetowej.